به گزارش خبرنگار ایانا، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در بازدید از یکی از شرکت‌های تولیدی قارچ، گفت: اخیرا شرکت تولیدی سارین فام سبز در اقدامی خلاقانه نسبت به راه اندازی کسب و کار جدیدی تحت عنوان تولید  «قارچهای خشک تزئینی» اقدام کرده که با استفاده از ضایعات چوب و قارچهای گانودرما، لوازم تزئینی جذاب و زیبایی را تولید میکند.

وی ادامه داد: تولید قارچ‌های خشک زینتی می‌تواند در آینده نقش موثری در ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال بهویژه در مناطق روستایی، مناطق مرزی و محروم همراه با صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

تقوی با اشاره به اینکه شرکت تولیدی سارین فام سبز در زمینه تولید اسپان قارچ‌های خوراکی و دارویی از جمله گانودرما، صدفی، شاه صدف، قارچ دکمه ای و علاوه بر آن در تولید بسترکشت آماده تولید گانودرما نیز فعالیت دارد، گفت: گانودرما لوسیدوم (Ganoderma lucidum) یک قارچ سخت و چوب‌زی سرشار از بتاگلوکان است؛ این قارچ در چین به نام لینگزی (lingzhi) و در ژاپن به نام ریشی (Reishi) شناخته می‌شود.

وی درباره این قارچ، گفت: این قارچ به ندرت روی درخت پوسیده شده بلوط و سایر درختان سخت چوب رشد می‌کند، گانودرما به نسبت سایر قارچ‌های خوراکی و دارویی دارای خواص دارویی از جمله خواص ضد التهابی، کاهش قند خون، ضد انعقاد، ضد تومور و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین از آن برای تولید دارو به منظور درمان بیماری‌هایی از جمله سرطان و بیماری‌های کبدی استفاده می‌شود.

تقوی در جریان این بازدید پیشنهاد‌هایی به‌منظور توسعه و ترویج این فعالیت‌ها ازجمله اخذ مجوز آموزشگاه آزاد برای آموزش متقاضیان کشت انواع قارچ‌های خوراکی و دارویی توسط شرکت مذکور، ارائه کرد و گفت: آموزش، ترویج تولید قارچ گانودرما و ساخت انواع لوازم تزئینی با قارچ‌های خشک برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم و مرزی کشور و تبلیغ و ترویج این ابتکار به‌صورت تندیس برای استفاده در همایش‌ها و سمینارها و نظایر آن، تنوع‌بخشی به تولیدات تزئینی مذکور با تلفیق سایر هنرهای ایرانی و صنایع‌دستی به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر؛ ترویج و آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق ظرفیت‌های شبکه آموزش و برنامه رویش و راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در زمینهٔ قارچ‌های خوراکی نیز می‌تواند مؤثر باشد.